søndag 29. mars 2009

Hovden prøven

En flott prøve ble avviklet denne helgen. Vi reiste opp med Kira og og lille Tallulah. Fredag var vi påmeldt i VK og spenningen var høy når vi møtte på oppropet klokken 08.00 Der var det en annen bil så vi ble litt forbauset og lurte på om vi var på rett plass, det var vi men en time for tidlig. Når klokka ble halv ni var det flere som kom kjørende og ca 9 var det fult av folk og alle var klar for prøvestart. MEN været var dårlig på torsdagen slik at 8 dommere satt værfast i Røldal og prøven kunne ikke starte før disse var på plass. Kolonnekjøring tar tid så nærmere halv elleve var vi i gang. Kira gikk ut i første slipp og startet i god fart og fin stil, hun la seg ut i et veldig fint søk både i bredde og dybde. Etter 10 minutter ser vi at det napper litt i nesen og hun styrer opp i mot et bjørkekratt og fester en stram stand. Når Kira står i stand er hun forholdsvis lett å "lese" Går halen fra side til side vet hun ikke sikkert om der er fugl eller hvor den er, men blir halen helt stiv og med en bøy nedover er hun helt klar og sikker. Det var hun nå!!
Jeg ble litt "lett" på skiene da jeg med dommeren på slep klatret i fiskebein opp bakken bak henne og skulle reise på "skuddhold". Når jeg nærmet meg Kira snudde jeg meg til dommeren og fikk klarsignal for reis og tok et skritt nærmere hunden. Hva som skjedde da er ikke helt klart men fuglene beveget seg og Kira gikk på, fem fugler gikk opp og Kira klappet rompa i bakken mens jeg skjøt med startrevolveren. Dette var bra, dommeren kom opp til meg og sa "OK, da tar vi apporten" Han tok frem en fin rype fra høstjakta som var tint og pakket i avis, holdt denne foran nesen til Kira og gikk 20m rett frem og i en bue inn bak bjørketrærne som rypene hadde sittet i og slapp rypa. Jeg satte Kira på siden av meg og kommanderte apport!
Kira stupte fremover i full fart, fant fuglen, plukket den opp i kjeften og kom tilbake i full fart! Kanonbra! Jeg skulle til å strekke ut hånda for å ta i mot fuglen da hun på 2 meters hold spyttet fuglen i snøen foran skiene mine, sprang to meter til siden og satte seg med ryggen mot meg og ventet på ordre om å hente flere fugler eller dra ut i nytt søk. Søren også tenkte jeg og plukket opp fuglen, vi håper dommeren godkjenner den. Jeg fikk beskjed om å slippe på hunden igjen og etter to minutt ble det ropt kobling og dommerene diskuterte borte i bakken.
Etter noen minutter kom de bort og redegjorde for hva de hadde kommet frem til av situasjonen, fuglearbeidet ble godkjent, men ikke apporten fordi fuglen skal leveres i hånden til føre for ellers kan fuglen fly sin vei hvis den bare var skadet!!! FOR.....PIPT DER RØK PREMIEN og Kira ut av sin første VK konkurranse med fuglearbeid!!
Så etter 15 minutter i konkurranse kunne vi egentlig reise hjem igjen!!
Vi gjorde ikke det, vi meldte på AK på lørdagen og hun gjorde en bra jobb der men kom ikke i fugl og da heller ikke noen premie! Så kjapt kan det være over i VK på fuglehundprøver!

1 kommentar:

Folkviga`s Kennel sa...

såååå trist. Bedre lykke neste gang.
Hu e en vinner uansett