mandag 13. april 2009

Påsken 09

Så var påsken over for alle dette året! Vi hos Flørli har hatt en fin uke! Flere rypesituasjoner på fjellet, samt stand og laaaang reis på ender og støkk på fasanhann her på lavlandet er det som Kira vil huske best i tillegg til mye snørekjøring, Ixi hadde også noe ryper men det ble med støkk i mye vind som ikke var lett å takle i bånd! Lille Tallulah er et "barn" og ser enda ikke det spennende med disse flyvende skapningene, kjekkere med de tobeinte på ski som peser opp bakkene og fyker ned igjen i rekkefølge!
Vi hadde en artig situasjon en dag inne på fjellet! Vi hadde med oss et par som ikke har hund og ikke jakter, de synes det var litt urettferdig når vi sto rett opp i løypene og snørekjørte mens de peste i diagonalgang det kjappeste de klarte. Etterhvert tok vi en pause (faktisk mitt i indrefileten til Folkviga) oppå en liten topp med ei pils og i flott solskinn. Etter en stund så spurte han som var med om hvis jeg hadde sluppet hunden? Hadde den sprunget rundt her hvor vi satt da? Jeg forklarte litt hvordan Kira antakelig ville søkt over terrenget og at jeg ville kjørt henne opp i den fjellsiden (som jeg pekte på) fordi der var det en veldig spennende biotop. 3 minutter etterpå hørte vi steggen fra den utpekte fjellsiden og jeg snakket med Anne Beth om hun også hørte dette, joda sa hun og vi pratet om dette da de som var med spurte: Hvordan høres egentlig ei rype ut?
Anne Beth dro opp telefonen og sa: Det skal dere få høre, jeg har det som ringetone! Se på hundene når jeg spiller den av sa hun og holdt opp telefonen mens hun trykket på knappen! Hundene spisset da ører og ble veldig interesert, MEN Det svarte borti lia!!!!
Vi bl litt oppgira der vi satt og vi spilte av ringelyden en gang til! Og enda en gang! og der så jeg rype lette oppi lia, fløy ned i dalen og kom rett mot oss. Vi satt helt rolig mens vi fulgte steggen med øynene, så kom han opp mot oss og passert på 10 meters hold og satte seg 50 meter bak oss og spankulerte i silhuett mens han tok denne snodige rivalen i øyesyn. Vi ble litt paffe, når sant skal sies: Lokke rypene til oss, synd ikke rypene revierer på høsten, da hadde rypejakta tatt en annen form! Eller egentlig veldig bra, hva skulle vi da brukt hundene til?
Vel overstått påske alle sammen!

1 kommentar:

Folkviga`s Kennel sa...

Du får hjelpe meg med lokkinga til høsten. Indrefileten er en fin plass. Spesielt utenom høytidene, for da ...... litt for mye folk for de fjærkledde.
En artig situasjon dette. Du skulle filma`n, men selvsagt uten å røpe hvor du var. hehe