tirsdag 21. september 2010

Jakt i Mo


Det ble en flott uke, rett nord for polarsirkelen. Jeg var med brødrene Eriksen inn i et fantastisk landskap i Nordland. Været var ikke slik som på bildet hele tiden men det holdt seg på en fin temperatur på rundt 10 - 12 grader.

Rypefangsten var heller ikke som i tidligere tider, her er fangsten etter flere dager fra fire jegere "samlet" for anledningen. Stemningen og naturopplevelsen var derimot som i tidligere fortellinger: fantastisk. Fargene og lyset, stillheten og den mektige isbreen som alltid ligger å ruver oppe i fjellene gjør rammen rundt turen ubeskrivelig. Når vi vandret i skogkanten med hundene ute i søk og hagla på skulderen ble både tankene og sekken på ryggen lettere.


Årets jakt fikk imidlertid en skygge av sorg over seg for meg inne i fjellet da meldinge om ulykken i Søgne nådde oss. Her døde vår kjære nevø Thor Egil på 18 år i en forferdelig bilulykke, og mine tanker gikk ofte til familien som sørget i Mandal mens jeg satt "fast" inni fjellheimen i nord.
Jeg må her rette en takk til mine jaktkamerater som til tider måtte leve med en mutt og uinspirert leirkompis, jeg lover å komme sterkt tilbake neste år!

Ingen kommentarer: