mandag 4. oktober 2010

Vestfoldprøven

Kanonhelg i Sandfjord for oss. Jeg reiste bort på Vestfold fuglehundklubbs lavlandsprøve med Miss Tallulah. Lørdagen ble en bra dag med oppholdsvær og terrenger som var bra besatt med fugl. Her er det utsatt fasan og noe rapphøns. I terrenget vi gikk var det bra med fasan, disse var ikke som våre fasaner i Stavangerområdet: friske som flyr som orrfugler. Her var de trege å komme seg opp i luften og når de kom seg opp fløy de ikke langt før de dumpet ned igjen. De sprang derimot som røyskatter på bakken, noe som gjode det til en stor utfordring for hundene.
Talluh hadde gode slipp med fin reviering og god kontakt, støkket en fasan i andre slipp og tok stand i tredje slipp på andre siden av en kanal. Jeg prøvde å komme meg over, uten å lykkes og måtte dermed løpe rundt. Når jeg jogget langs kanalen på andre siden i kanten av jordet kom fasanen løpende ut 30m forran meg og beinet 20m bortover før den skvatt inn i gresset igjen. Jeg kom meg bort til Tallu og fikk reist henne men da var fuglen "fløyet"løpt. Hun reiste friskt og drog bortover langs kanalen og inn i gresset og fikk opp fasanen. På veien bort støkket jeg opp en ny fasan. Dommerne oppsummerte og jeg fikk en 2 AK (de to støkkene her tok førstepremien)
Søndag:
Her var det opphold i første slipp og så høljeregnet det resten av dagen. Også her gikk Talluh bra i alle slippene. fikk en stand i tredje slipp hvor hun reiste over et steingjerde og tok ny stand, jeg hoppet etter og reiste på ny, mens jeg fulgte etter i full fart gjennom krattet. Opp kom en fasan og hun var igjen helt rolig i oppflukt og skudd. Ingen minuser 1 AK
Kanonhelg og vel verdt å kjøre 100 mil for!

1 kommentar:

Kjetil Kristiansen sa...

Morten, livet er herlig.
Gratulerer med ny VK hund.