tirsdag 21. august 2012

Prøvesesongen er i gang, med Flørli på topp i Norge

Årets første jaktprøve startet i helga, faktisk så tidlig at det måtte søkes dispansasjon for båndtvangen alle tre dagene.
Det var dystre spådommer for rypebestanden etter begredelige resultater fra rypetellingene i sør-norge.
Vi var påmeldt i VK på Hovden med Miss Tallulah, og det var kullbror Billy the Kid og kullsøster Fam også. I tillegg gledet det oss at to av valpene fra siste ES kull stilte til start i UK/AK parti, Akita til Veslemøy på Rennesøy og Zico til Marianne i Søgne.

Unghundene gjorde en god jobb i kvalitespartiene med gode tallkarakterer og de var begge i fuglesituasjoner men desverre lyktes det ikke helt med fuglebehandlingen og det ble da heller ingen premie. MEN det kommer, de er unge og viltre enda.

I VK var vi spredt i to partier med Fam i et og Tallulah og Billy et parti, Fam gikk videre til finalen på søk fra sitt parti da de ikke så noe fugl hele dagen (tror det ble rapportert om en fugl på vingene etter hele dagen)
I vårt parti var det en Rugde i 2 slipp som en Breton røk ut på før Tallulah i siste slipp hadde et kjempeflott arbeid på to ryper med reis, ro i oppflukt og en kjempeapport.

Vi ledet med Tallulah som har et fuglearbeid med reis etter første runde!

I annen runde hadde alle muligheter på fugl da det var noen enkeltryper av og til, og en ES hadde stand men makker reiste rypene og det ble urolig og den utgikk.
Billy gjorde en flott jobb men kom ikke i fugl og gikk videre til finalen på søket.
Tallulag gjorde en flott jobb i andre runde, når det nærmet seg slutten av slippet så vi Tallulah feste en veldig usikker stand/markering og makker kom inn og støkket rype bak henne. Tallulah er rolig på tilrop og makker er urolig og utgår.

Tallulah er eneste hund denne dagen som lykkes med fuglebehandling og det med glans 1VK

Finalen (Fam trekkes og de reiser til Raggsteindalen)
Her var vi ute i fjerde slipp, Tallulah mot Billy! Det gikk tre minutter før det kom rype opp fra vierkrattet hvor Tallulah var og jeg satte henne(ingen så henne men jeg var klar på at hun satt). Etter et par minutter kjørte vi på igjen og Tallulah festet stand oppe på en brink, jeg meldte stand og Billy ble tatt inn av fører. Når jeg nærmet meg hunden gikk det opp to ryper og jeg satte henne i stand (hun ble bare stående i stand) og jeg løsnet skudd. Når jeg kom opp til henne og ba henne utrede gikk hun villig på men gikk inn i ny stand på et sete og jeg kalte henne inn for apport. Det ble nesten min bane den dagen, Tallulah var ikke ferdig med utredningen i sitt hode og satte i gang med videre utredning når jeg ba om apport, etter nytt påsett gikk hun villig frem og apporterte korrekt. Vi satte på begge hundene igjen og etter to minutter tar Tallulah stand nede i en tørr bekkedal, hun reiser friskt og presist liten pipkylling(jeg måtte her virkelig rope da hun var nær ved å ta den lufta når den kom opp mellom steinene) roes i oppflukt.

Vi ledet også finalen med Tallulah som har to fulearbeid, et med reis etter første runde

Resten av dagen gikk med stor spenning for meg som fører da to andre hunder får seg fuglearbeider men de får begge arbeid uten reis. Dommerne ser at Tallulah ikke kan få Cacit da hun har to sjanser på fugl samt et noe tynt apportarbeid og velger også å kjøre en tredje runde. Tallulah overbviser både i andre og tredje runde med kjempesøk, og da ingen andre får fuglearbeid;

Tallulah vinner også finalen med to fuglearbeid og får da 1 VK også denne dagen!

Et fantastisk resultat etter to dagers VK for vår lille prinsesse, og vi feirer enda!!!! Når vi sjekker resultatene rund om i landet er det ingen andre hunder som har klart det samme og vi leder faktisk i Norge! Det vil nok ikke vare lenge men vi nyter øyeblikket mens det er her :-)

Ingen kommentarer: