søndag 5. september 2010

Hovdenprøven

Det har vært en fantastisk helg på Hovden. Strålende sol og vindstille i fantastisk høstvær satte en flott ramme rundt et flott arrangement. Fredagen ble NESTEN en suksess da Kira hadde en fantastisk oppvisning i første slipp, fortsetter i andre slipp med flott søk og tar stand, reiser på ordre og er rolig i oppflukt og skudd. Hadde det ikke vært flere fugler hadde 1ak vært i boks, men det var det ikke, Kira tok etter fem minutter en ny stand nede i lia (Den andre hennes og nummer to av de to standene som var på hele partiet denne dagen). Hun står da i nedoverbakke med rypa rett under nesen, jeg kommanderer reis og hun kanonreiser nedover bakken og setter seg ikke før bortimot 20 meter, takk for i dag med Kira. Tallu var ikke i fugl på fredagen, det var veldig vanskelige forhold og mange hunder støkket og røk ut å ettergang.
Lørdag
Vi hadde ikke apportbevis og gikk med rype i sekken. Kira ble for egenrådig og utgikk, Tallu går kanongodt og tar i sitt tredje slipp stand oppå en liten brink midt i ei slak fjellside, jeg kommer til og skal gå bort og reise henne da jeg trør opp ei rype og hele kullet letter. Talluh er komplett rolig i oppflukt og skudd og får godkjent fuglearbeid uten reis. Når dommer utreder slippet får jeg tilbud om 2ak der og da eller gå videre for 1 ak. Jeg velger til alles forskrekkelse å ta i mot 2 premien, bedre med en premie i sekken eller å risikere å miste den PÅ STØKK ELLER LINGNENDE. Grunnen til dette var at når jeg ikke hadde apportbevis og visste at hun ikke apporterte for meg, bare for Anne Beth var valget enkelt! (Anne Beth fikset forøvrig apportbevis senere på kvelden da Talluh tok en apport for en dommer og fikk apportbeviset)
Søndag
Denne dagen var jeg klar for sen store premien men det ville seg ikke, i tredje slipp festet Talluh en forholdsvis sikker stand høyt oppe i ei fjellside og jeg"klatret opp". Etter tre stander med reisordre rudturer klatrer Talluk 10m til opp i lia og støkker et fjellrypekull som hun tydeligvis har jobbet med (disse sitter ikke for hund og springer som røyskatter bortover bakken hvis de føler seg truet) Det holdt ikke og vi måtte gå tomhend hjem!
Men
Vi gratulerer Morten Soltvedt som med Fam fikk 1ak på Kongsvoll i dag! KANONBRA!!!

Ingen kommentarer: