søndag 11. april 2010

Sørnorsk unghundmesterskap


Tallulah klarte sakene sine igjen, 4 plas i Sørnorsk. Det ble en triller som ikke vi har vært med på lingnende før. Av 9 hunder som var med var fire fra vårt kull så vi hadde nesten 50% av deltakerne!!! (Her er er en subjektiv dreiebok fra Flørlis)


Første slipp var Flørlis Finken mot Flørlis Billy the Kid: De gikk ut i to flotte søk og etter 5 min fester Finken en flott stand opp i lia mens Billy var nede i dalen, Torleif kommer seg opp med dommeren på slep og før de var helt oppe og borte til Finken fløy fuglen og Finken satte etter ca 100-150m. Resultat = Finken ikke tellende fuglearbeid og Billy slått i fugl. Etter 10 min til skjer det samme, Finken tar stand, reiser rype på kommando men går for langt etter og får ikke tellende fuglearbeid mens Billy nå er slått to ganger i fugl. Dette var betegnende for hvordan dagen ble, vanskelige ryper som var utrolig lette og vi fikk ikke skikkelige situasjoner med reis. Det var fugl i hvert slipp og Tallulah ble slått i fugl av Arild Skeiviks Dolly etterhvert, Billy var i et medvindsslipp og det ble støkket rype to ganger. Resultat= Takk for i dag med slått i fugl to ganger og to sjanser på fugl. Finken reiser selv ei rype i samstand med makker og går etter for langt og er ute. Flørlis Fam går et gnistrende søk oppover dalen, fører som står litt oppi lia ser dette men ikke dommerne og de avslutter henne etter første slipp på grunn av at de så henne for lite!!

Tallulah starter i sitt tredje slipp mot en engelsksetter som fester stand etter 3 min og ordner seg tellende fuglearbeid. Nå er det kun en ting som gjelder for oss, få et godkjent fuglearbeid. etter en liten stud fester Tallulah stand oppå en haug og jeg melder stand, dommer blir med og jeg går opp til Tallulah, når jeg nærmer meg snur hun på hodet og står og kikker rett bakover på meg? Jeg gir kommando om reis og hun kjører på en 20-30 meter og ny stand, jeg opp igjen og ny reis, hun durer på ned i en liten trang slukt og ny stand mot en svær stein. Dommeren peser på opp til høyre for meg og gir tegn til ny reis, jeg knaller på og Tallulah reiser forbi steinen og ned til venstre, ryper letter bak steinen til høyre og hun setter seg på kommando og er rolig i oppflukt og skudd. YES! Jeg får godkjen fuglearbeid men det blir notert som upresist. Etter utredning slippes makker på og han fester ny stand etter 5 min og får nytt fuglearbeid. Nå er Tallulah slått tre ganger i fugl og har ingen mulighet til å vinne da en pointer står uten å ha blitt slått i fugl!

Jeg blir da tislutt nummer fire på grunn av dette men er kjempefornøyd med premien vår!!!!!

Ingen kommentarer: